Dat de feestelijkheden naar aanleiding van de wet in Antwerpen doorgaan, is niet toevallig. De katholieke Antwerpse Meetingpartij had zich sterk uitgesproken tegen de persoonlijke dienstplicht. Bovendien laaien de gemoederen in Antwerpen ook hoog op rond de versterking van de omwallingen rond de stad. Opnieuw is hiertegen voornamelijk uit katholieke hoek weerstand, terwijl de liberalen een versterking voorstaan.3 Dat de invoering van de wet in 1910 tot een grootschalige manifestatie leidt en breed wordt uitgesmeerd in de liberale pers, valt mee te verklaren door de parlementsverkiezingen die in mei zullen plaatsvinden. De liberalen hopen de katholieke meerderheid die sinds 1884 het land regeert eindelijk te doorbreken.4
Op zondag 16 januari komt daarom in Antwerpen een grote schare liberale organisaties samen. Ze trekken in stoet, met talrijke wapperende vlaggen en vaandels, van het station naar de Koninklijke Schouwburg. Op kop lopen de fanfares De Broederband en De Ware Vrienden, het inrichtend comité en de aanwezige liberale parlementsleden. De voltallige liberale familie van Antwerpen tekent present, net als talrijke afgevaardigden van buiten de stad. Deelnemende verenigingen komen uit Berchem, Borgerhout, Boom, Hoboken, Hemiksem, Lier, Merksem, Wilrijk, Brussel, Gent, Mons, Schaarbeek, Sint-Niklaas, Aarschot, Seraing, Angleur, Lokeren, La Louvière en Mechelen. Volgens de liberale pers zijn er zo’n 10.000 deelnemers. Ze dragen leuzen mee zoals ‘Triomf van den persoonlijken dienstplicht’, ‘Hulde aan de Liberale Linkerzijde’, ‘De loting is afgeschaft, dank aan de liberalen’, ‘De plaatsvervanging is verworven, dank aan de liberalen’, ‘de diensttijd is verkort, dank aan de liberalen’ en ‘ze willen wat was recht en wonnen wat zij wilden’.5