Onze website gebruikt cookies om je surfervaring te verbeteren. Om deze website optimaal te gebruiken vragen we je om akkoord te gaan met ons gebruik van cookies.

Ik ga akkoord liever niet.

Deprecated: Function strftime() is deprecated in /data/sites/web/webdoosio/subsites/klanten.webdoos.io/liberas/views/magazineartikel.php on line 13
Uitgelicht

“Hurrah voor de stad Antwerpen!” Gemeenteraadsverkiezingen Antwerpen 1872

Op 1 juli 1872 vinden gemeenteraadsverkiezingen plaats. Ook in Antwerpen. De weken voordien stijgt de zenuwachtigheid in de stad. Verandering lijkt op komst. Op stedelijk vlak staat de besturende Meetingpartij zwaar onder druk na bijna 10 jaar aan de macht te zijn geweest. Bij de provinciale verkiezingen van 27 mei 1872 hebben de katholieken de overwinning behaald. Sinds juli 1870 heeft die partij ook het nationale bestuur in handen. Zij hebben duidelijk de wind in de zeilen. En toch behalen in Antwerpen, verrassend genoeg, de liberalen op die eerste juli in 1872 de overwinning.

Peter Laroy
10 December 2024

Eén liberaal front

De liberalen hebben zich voor de gemeenteraadsverkiezingen goed voorbereid.1 De partij heeft een volledige transformatie ondergaan, hoewel de kern van het Antwerpse politieke liberalisme nog steeds gevormd wordt door de Liberale Associatie, burgerlijk en sterk Franstalig. Maar de Associatie staat toe dat telkens een derde van de kandidaten uit zowel de Liberale Vlaamsche Bond (opgericht in 1866) als uit de Geuzenbond (enkele weken voor de verkiezingen, op 1 april 1872, officieel tot stand gekomen) komt. De Liberale Vlaamsche Bond zet vooral in op de eisen van de liberale flaminganten - zoals blijkt uit haar programmaverklaring met regels als ‘In Vlaanderen vlaamsch’, ‘de staat vrij van de Kerk’, ‘opbeuring der volksklas’ - en heeft aandacht voor leerplicht, uitbreiding van stemrecht en vrijhandel.2 Bij de Geuzenbond ligt de klemtoon eerder op antiklerikalisme, dat sinds enkele jaren deel uitmaakt van het discours van de Liberale Partij. De twee deelgroepen trekken met hun programma’s een nieuw publiek aan. In de praktijk blijkt deze constructie enigszins kunstmatig. De Liberale Associatie houdt bij de poll telkens wel een vinger in de pap: ze weet haar keuzes door te duwen en stuurt de evoluties in de zustergroeperingen. In elk geval zijn de gelederen gesloten: liberale figuren die onderdak hadden gevonden bij de neutrale Meetingpartij, verkiezen nu opnieuw de liberale ideologische lijn.

Niet enkel het sluiten van de gelederen is belangrijk. De liberalen putten ook voordeel uit de verzwakking van de tegenstander. Lange tijd is er geen kruid gewassen tegen de Meetingpartij, die zich profileert als een alternatief voor katholieken en liberalen. In 1869 kunnen de liberalen hun ambities bij de lokale verkiezingen nog niet waar maken. Rond 1870 verbleekt de glans van de Meetingpartij enigszins. Geruchten over omkoping rond Meetingpoliticus Jan De Laet en discussies over de houding tegenover het Belgische vorstenhuis, over het verblijf van de Franse troonpretendent Chambord en over infrastructuurwerken aan de Antwerpse haven vullen de krantenkolommen in de maanden voorafgaand aan de gemeenteraadsverkiezingen van 1 juli 1872.

Is er dan toch verandering op komst? Een onbekende factor blijft voorlopig de toename van het kiezerskorps ten gevolge van de verlaging van de kiescijns. In tegenstelling tot wat vooraf werd gedacht, draait deze hervorming niet uit in het voordeel van de katholieken.3

Maar liefst 30 van de 31 zetels gaan naar de liberalen. De triomf is verpletterend. Zoals wel eens meer gebeurt wanneer een verkiezing niet verloopt zoals verwacht, strooien de tegenstanders meteen met geruchten over kiesfraude. In 1872 is nog het systeem in voege waarbij kiezers zelf de namen van kandidaten opschrijven. Er is nog geen sprake van voorgedrukte formulieren. Het systeem lijkt niet waterdicht: soms worden vooraf briefjes uitgedeeld met de namen er reeds op. De katholieke pers heeft het in de daaropvolgende weken meermaals over de liberale verkozenen als de ‘mannen der getekende briefjes’. Het verwijt (en dus wellicht ook het chagrijn over deze verkiezingsnederlaag) werkt lang na. Bij het overlijden van de liberale schepen Lefebvre in 1891 (bijna 20 jaar later dus) heeft de krant Het Handelsblad het nog steeds over een van de ‘gekozenen der geteekende briefjes’.4 De klachten bleven echter zonder gevolg. Het liberale stadsbestuur was een feit.

Geestdriftige viering

Nog geen week na de verkiezingen, op 7 juli 1872, vindt een groot overwinningsfeest plaats in Antwerpen. De liberalen grijpen de overwinning in de havenstad aan voor een algemene mobilisatie van de gelijkgezinden doorheen het hele land. Uit alle streken komen vertegenwoordigers om de overwinning te vieren. Grote groepen uit Brussel en Gent worden verwelkomd, onder hen heel wat liberale prominenten. Julius De Geyter onthaalt hen hartelijk.

De zitting vindt plaats in de Concertzaal van de Harmonie in de Arenbergstraat. Naast de besturen van de drie grote liberale blokken - Liberale Associatie, Liberale Vlaamsche Bond en Geuzenbond - staan de dertig nieuwe gemeenteraadsleden op één rij. Vervolgens komen de ondersteunende verenigingen uit het hele land de zaal binnen. Meer dan vierduizend man is aanwezig. Er zijn toespraken van Charles De Bosschaert (voorzitter van de Liberale Associatie), J. Cornelsen (ondervoorzitter Liberale Vlaamsche Bond), Pierre Van Humbeeck (Liberale Associatie Brussel), graaf de Kerchove-de Limon (voorzitter Liberale Associatie Gent) en Auguste Fizenne (voorzitter Liberale Associatie Leuven). Vervolgens spreekt een niet nader genoemde studentenvertegenwoordiger, gevolgd door Julius Vuylsteke (in zijn hoedanigheid van vertegenwoordiger van de Vlaamse Liberale Vereniging van Gent). Tot slot is er een tussenkomst van Julius Hoste sr. (De Zweep, Brussel) en Adolphe Delmée (l’Economie, Doornik) als vertegenwoordigers van de pers. Ook Ferdinand Van der Taelen van de Geuzenbond neemt het woord, net als De Posson, die er de invoering van de Schoolpenning promoot. Het slotwoord komt uiteraard toe aan Edouard Pecher, ondervoorzitter van de Liberale Associatie. Hij kan in zekere zin de architect van de overwinning worden genoemd, aangezien hij erin geslaagd is de verschillende liberale strekkingen onder één dak te brengen. Al deze huldeblijken nemen de nodige tijd in beslag. Omdat alles reeds lang genoeg geduurd heeft, wordt aan de andere voorziene sprekers gevraagd om hun huldeadressen schriftelijk na te laten.5

Na het officiële gedeelte zwermen de aanwezigen uit over de stad. Het is één groot feest volgens de liberalen, een grote flop volgens de katholieke pers. De Antwerpse bevolking toont zich immers geheel onverschillig voor al het feestgedruis, zo klinkt het daar. Meer zelfs: ze hebben de Geuzen de rug toegekeerd. Er hangen nauwelijks vlaggen uit en de gevraagde verlichting is ver te zoeken.6 De vertegenwoordigers gaan volgens de katholieken met een slecht gevoel naar huis. Maar niet zo volgens de liberalen: “Wat er dien dag te Antwerpen vertier en meeting is gemaakt, dat weten onze daartoe gepatenteerde medeburgers beter dan wij…”7

Portret van Léopold De Wael uit "L'illustration nationale: des fêtes et cérémonies du 50e anniversaire de l'indépendance de la Belgique", 1880.

De verkiezingsoverwinning heeft ingrijpende gevolgen voor het bestuur en het politieke leven in Antwerpen. Sommige historici beschouwen het zelfs als een sleuteljaar in de Antwerpse geschiedenis. Tot kort na de Eerste Wereldoorlog bestuurt een liberale burgemeester de havenstad. Leopold de Wael en Jan van Rijswijck drukken samen met hun bestuur een stevige stempel op de ontwikkeling van de stad. Ongetwijfeld nog onder invloed van de Meetingpartij krijgt het Antwerpse liberalisme een eigen gelaat, volks en sociaal.

De eerste jaren na de verkiezingsoverwinning groeit het reeds sluimerende antiklerikalisme sterk aan. Het is geen toeval dat enkele jaren nadien het Geuzenlied in Antwerpen ontstaat en ook duchtig op straat en manifestaties weerklinkt. Deze houding manifesteert zich ook in de inzet van het nieuwe bestuur voor de laïcisering van het onderwijs. Enkele tientallen scholen komen onder stedelijk toezicht tot stand.

Edouard Pecher sr.

Een blijvend verwijt na de verkiezingsoverwinning is de Franstalige invloed bij de liberalen. Het is een feit dat Edouard Pecher in zijn overwinningsspeech hamert op de eenheid van het land. Dit hoeft ook niet te verwonderen: de overwinning is gedeeltelijk te danken aan het feit dat de Meetingpartij de Belgische monarchie de rug heeft toegekeerd en een deel van het kiespubliek zich hier niet kan in vinden. De liberalen spelen het handig uit en voegen zelfs meteen de daad bij het woord. Een van de eerste beslissingen van het nieuwe bestuur bestaat erin om een mooie plaats te zoeken voor het door de tegenpartij verguisde standbeeld van Leopold I.

Op taalvlak blijft het Frans inderdaad onmiskenbaar sterk aanwezig. Het is opmerkelijk dat een kopstuk van de Liberale Vlaamsche Bond na aanvaarding van zijn kandidatuur slechts met heel veel moeite enkele woorden in het Nederlands zegt. Niemand neemt hier blijkbaar aanstoot aan. Maar in tegenstelling tot het doemscenario dat wordt geschetst, komt er geen tabula rasa wat de realisaties van de Meetingpartij betreft. De daaropvolgende decennia neemt de Vlaamsgezinde reflex binnen het Antwerpse liberalisme overigens enkel maar toe.

Bronnen, noten en/of referenties

1. Citaat uit de toespraak van graaf de Kerchove tijdens de huldefeesten na de gemeenteraadsverkiezingen in Antwerpen, terug te vinden in de brochure Triomf der Vereenigde Liberalen van Antwerpen op 1 juli 1872. Betooging of manifestatie van 7 juli 1872 verhaald door een ooggetuige, Antwerpen, 1872. Deze brochure is anoniem (‘een ooggetuige’) en bevat naast verslagen en teksten van de redevoeringen ook de commentaren van de pers van de tegenstanders.

2. Het verhaal van deze overwinning is vermeld in: Paul Fredericq, Schets eener Geschiedenis der Vlaamsche Beweging, deel 1, p. 118 (hij schrijft merkwaardig genoeg over de gemeentekiezing van oktober 1872) maar vooral bestudeerd door Lode Wils, Catherine D’hondt en Lode Hancké. Lode Wils, Het ontstaan van de meetingpartij te Antwerpen en haar invloed op de politiek, Antwerpen, 1963; Catherine D’hondt, De Geuzenbond (1872-1891). Anti-Katholicisme en Democratie in de Antwerpse Liberale Partij (licentiaatsverhandeling, KULeuven, 1986); Lode Hancké, Antwerpen Boven! Leopold II, de Antwerpse Kwestie sinds 1863 en de Grote Doorsteek 1894-1914, (onuitgegeven doctoraatsverhandeling, Brussel, 2009). Een werkversie van de passage in deze periode is te vinden in Liberas, Archief Familie Edouard Pecher (archief nr. 1648), 9.2. Kaartje van Lode Hancké aan “monsieur et madame Pecher” m.b.t. een bijgevoegd hoofdstuk m.b.t. de verkiezingen van 1872, waarin Edouard Pecher ter sprake komt. [de link geldt voor de passage vanaf “9.2. Kaartje van … verkiezingen van 1872”].

3. Liberale Vlaamsche Bond van Antwerpen. Verklaring der Stichters en Reglement (Antwerpen, 1866).

4. Julius Vuylsteke formuleerde het nadien als volgt: “En ziet, het oogenblik waarop de Jezuietenpartij door eene kieshervorming die zij in haar eigen belang voorbereid had, U voor eeuwig dacht neder te slaan, dat oogenblik is juist het oogenblik uwer schitterende verrijzenis.” in: Triomf der Vereenigde Liberalen, 15.

5. Het Handelsblad, 27 mei 1891.

6. Het betreft de vertegenwoordigers van: Liberale Associatie Ath, Liberale Kring St.-Jans-Molenbeek, Liberale Associatie Oudenaarde, Liberale Associatie Veurne, Liberale Associatie Diest, Liberale Associatie Brugge, Liberale Associatie Tienen, Liberale Associatie Lier, Liberale Associatie Berchem, Mechelen, Waremme, Hoei, Waver, Poperinge, Kortrijk, Dinant, Diksmuide, Enghien, Halle, Oostende, Peruwelz, Stavelot, Verviers en Rotterdam. (Triomf der Vereenigde Liberalen, 18 e.v.).

7. “In de stad moest men naar een verlicht huis zoeken, gelijk naar een half voetje tusschen de kasseien der straat.” (Triomf der Vereenigde Liberalen, 26).

8. Triomf der Vereenigde Liberalen, 24.

Hoe verwijs je naar dit artikel?

Peter Laroy, "“Hurrah voor de stad Antwerpen!” Gemeenteraadsverkiezingen Antwerpen 1872", Liberas Stories, laatst gewijzigd 10/12/2024.
copy url

Colofon

Liberas Stories is een realisatie van cultuurarchief Liberas. Het werd ontwikkeld door Josworld en Webdoos naar een concept van Ruben Mantels. Aan de hand van een ‘Atlas’ en een ‘Magazine’ vertelt Liberas Stories de geschiedenis van het liberalisme en worden de collecties van Liberas gepresenteerd. Deze website werd gelanceerd in juni 2021 en is sindsdien verder uitgebouwd.

De inhoud van dit portaal is bestemd voor Liberas’ erfgoedgemeenschap, maar ook voor studenten, onderzoekers en journalisten en voor iedereen die ons erfgoed wil ontdekken. Het is geen catalogus van onze collectie: die vind je op liberas.eu.

Liberas heeft geprobeerd alle rechthebbenden op beeldmateriaal te contacteren. Personen of organisaties die zich alsnog in hun rechten voelen geschaad nemen contact op met Liberas vzw, Kramersplein 23, 9000 Gent.

Alle teksten op deze website mogen hergebruikt worden mits het overnemen van de auteurs- en bronvermelding. Alle opmerkingen met betrekking tot Liberas Stories - vragen, aanvullingen, correcties, suggesties voor nieuwe bijdragen - zijn welkom op info@liberas.eu. 

Volg ons op